مشارکت های اجتماعی

EN

پروژه اجرایی نشت یابی خطوط Cooling Water پتروشیمی گچساران واحد الفین

پروژه اجرایی نشت یابی خطوط Cooling Water پتروشیمی گچساران واحد الفین
پتروشیمی گچساران

دسته بندی مستندات: مطالعات موردی حوزه نفت و گاز

مجری: واحد فروش و بازرگانی شرکت فرآیند ارقام پرداز

پتروشیمی گچساران

تاریخ: 12 اردیبهشت 1402

طرح پتروشیمی گچساران، با هدف تأمین خوراک مجتمع‌های زیرمجموعه پتروشیمی باختر (واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب) و همچنین مجتمع‌های پتروشیمی منطقه دنا شامل پتروشیمی چهارگانه ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون ایجاد گردید.

نشت یابی خطوط Cooling Water

پتروشیمی گچساران

  • بررسی اجمالی (Overview) :

    طرح پتروشیمی گچساران، با هدف تأمین خوراک مجتمع‌های زیرمجموعه پتروشیمی باختر (واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب) و همچنین مجتمع‌های پتروشیمی منطقه دنا شامل پتروشیمی چهارگانه ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون ایجاد گردید. بدین ترتیب که محصول اتیلن گرید پلیمری تولیدی در پتروشیمی گچساران به طول تقریبی ۷۰۰ کیلومتر به‌عنوان خوراک ۴ پتروشیمی زیرمجموعه این شرکت انتقال می‌یابد.   این طرح در زمینی به مساحت تقریبی ۱۵۷ هکتار در استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان گچساران قرارگرفته است.  تأمین آب پتروشیمی گچساران از سد کوثر این شهرستان با لوله ۲۸ اینچی و به میزان ۱۷۶۰ مترمکعب در ساعت و به طول ۲۷ کیلومتر می باشد. گاز خوراک آن از پالایشگاه بید بلند خلیج فارس به میزان یک‌میلیون و دویست و شصت هزار تن در سال و با خط لوله‌ای به طول ۹۰ کیلومتر تأمین خواهد شد. همچنین گاز سوخت مورد نیاز نیز به میزان ۵۳۹۰۰ مترمکعب در ساعت از خط سراسری گاز و نیز برق این طرح به میزان ۵۰ مگاوات توسط شرکت برق منطقه‌ای خوزستان تأمین می‌گردد.   محصولات طرح پتروشیمی گچساران یک‌میلیون تن اتیلن در سال و نیز ۸۴ هزار تن در سال +C3(برش پروپان و سنگین تر) خواهد بود.

  • مشکل (Problem):

    یکی از خطوط اصلی تاسیسات آب در پتروشیمی ها شبکه Cooling Water یا آب مصرفی در سیستم های خنک کننده پتروشیمی ها می باشد.

    واحد الفین این پتروشیمی با افت فشار در شبکه آب خنک کننده مواجه میشود که نشان از وجود عیب (نشت) و خروجی آب از شبکه و ایجاد افت شار در شبکه Cooling Water می باشد.

  • راه حل پیشنهادی (FZP Solutions):

    شرکت فرآیند زمین پرداز (سهامی خاص) بعنوان مجری پروژه های آشکارسازی زیرسطحی ، نشت یابی خطوط آب و میعانات نفتی پس از طی مراحل اداری با استفاده از تجهیزات تخصصی نشت یابی در محیط های صنعتی و پر نویز در محل پتروشیمی گچساران حاضر شده و اقدام به پیمایش خطوط مورد نظر کارفرما می نماید.

    در ادامه تجهیزات و تکنیک های مورد استفاده در کشف نشت این مرکز ارائه میشود.

پروژه اجرایی نشت یابی
پروژه اجرایی نشت یابی
پروژه اجرایی نشت یابی
  • نتایج و فواید (Result and Benefit):

    با توجه به سطح نویز محیطی پتروشیمی و کارگاه های در حال فعالیت مجتمع امکان استفاده از نشت یاب های اکوستیک وجود نداشته و میزان ویبریشن زمین حاصل از عملیات و فعال بودن ماشین آلات عملکرد نشت یاب های ژئوفون را غیرممکن می نمود. لذا تیم اجرایی شرکت فرآیند زمین پرداز دستگاه پیشرفته LC-5000 نشت یاب دیجیتال چهار هسته ای خود را که جدیدترین و پیشرفته ترین نویز کرولیتور جهان ساخت شرکت Fujitecom Inc. ژاپن می باشد را جهت اجرای پروژه انتخاب می نماید.

    LC-5000 نویز کرولیتور یا نشت یاب رادیویی با اتصال فرستنده های خود به دو نقطه یا چهار نقطه از شبکه در فواصل مختلف می تواند سیگنال های برگشتی از محل نشت که در سیال لوله ایجاد بازگشت صوت نموده است را اندازه گیری نموده و با محاسبه ی اختلاف فاز دریافت سیگنال ها محل دقیق نشت را تعیین نماید.

پروژه اجرایی نشت یابی
پروژه اجرایی نشت یابی
پروژه اجرایی نشت یابی
پروژه اجرایی نشت یابی
پروژه اجرایی نشت یابی

دستگاه گیرنده LC-5000 یکی از دقیق ترین محاسبات و آنالیزها را بر روی داده ها انجام داده و نتیجه در محل علامت گذاری شد و بدلیل اهمیت موضوع بلافاصله محل مشخص شده حفاری و محل نشت مشخص گردید.

شرکت فرآیند ارقام پرداز بعنوان نماینده رسمی شرکت Fujitecom Inc. ژاپن در ایران و شرکت فرآیند زمین پرداز بعنوان مجرب ترین مجری پروژه های نشت یابی خطوط آب و میعانات نفتی در ایران ، بالاترین سطح کیفی ارائه خدمات را در کشور و منطقه ارائه می نمایند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده نمونه های بیشتری از پروژه های مرتبط با آشکارسازی زیرسطحی همانند تهیه نقشه از تاسیسات مدفون ، کشف انشعابات غیرمجاز و … با آدرس وب سایت شرکت فرآیند ارقام پرداز مراجعه یا تماس حاصل فرمایید:

www.fzp-co.com , 021-57812

فرآیند ارقام پرداز

یک دنیا تفاوت ، بی نهایت نوآوری®