مشارکت های اجتماعی

EN

کابل یاب خطوط زیرزمینی (معرفی و کارگاه عملی) شرکت توزیع نیروی برق

کابل یاب خطوط زیرزمینی (معرفی و کارگاه عملی) شرکت توزیع نیروی برق
کابل یاب خطوط زیرزمینی

دسته بندی مستندات: مطالعات موردی حوزه صنعت برق

مجری: واحد فروش و بازرگانی شرکت فرآیند ارقام پرداز

شرکت توزیع نیروی برق – استان هرمزگان

تاریخ: 8 اسفند 1401

آشکارسازی و مسیریابی کابل های برق دفنی مسیریابی خطوط دفنی کابل برق و آشکارسازی مفصل ها و قطع شدگی با دستگاه کابل یاب خطوط زیرزمینی

آشکارسازی و مسیریابی کابل های برق دفنی

مسیریابی خطوط دفنی کابل برق و آشکارسازی مفصل ها و قطع شدگی

  • بررسی اجمالی (Overview) :

    کابل های توزیع نیروی برق در معابر شهری یکی از پرتراکم ترین و چالش برانگیز ترین خطوط تاسیسات زیرسطحی میباشد. حجم بالا کابل های دفنی که اغلب در پیاده رو ها هستند و نزدیکی آنها با دیگر تاسیسات ، عمق کم آنها و خطرات پیرامونی این دسته از خطوط موجب میشود شرکت های توزیع برق در بخش کابل های دفنی نیازمند داشتن اطلاعات دقیق از مسیر خطوط خود باشند.

  • مشکل (Problem):

    در زمان های پیک جریان مصرفی مشتریان و یا خسارات احتمالی وارده به کابل های برق دفنی بر اثر فعالیت های حفاری و توسعه ی شبکه شرکت برق یا دیگر شرکت های تاسیساتی و یا در زمان نیاز به توسعه شبکه نیازمند داشتن اطلاعات دقیق مکانی از شبکه کابل های برق زیرزمینی هستیم. تعیین مکان و عمق دقیق کابل های دفنی چه کابل های مرده (بدون جریان) و یا کابل های فعال ، دسته کابل های دفن شده یا تک کابل های عبوری و ….

    همچنین یکی از مهمترین نقاط در شبکه تاسیسات کابل های دفنی برق محل مفصل ها می باشند که اهمیت بسیار بالای برای شرکت های توزیع برق دارد و کشف آنها کار ساده ای نمی باشد.

کابل یاب خطوط زیرزمینی

شرکت دانش بنیان فرآیند ارقام پرداز تولید کننده آشکارسازهای زیرسطحی و ابزار دقیق تاسیسات بعنوان تولید کننده لوله یاب و کابل یاب های هوشمند خطوط فلزی و نماینده رسمی و انحصاری شرکت معظم Merytronic Inc اسپانیا می باشد

انواع لوله یاب و کابل یاب های پیشنهادی این شرکت عبارتند از:

  • راه حل پیشنهادی (FAP Solutions):

    تجهیزات آشکارسازی با تکنولوژی Electromagnetic Line Tracer ، مسیریاب های خطوط فلزی مدفون در خاک با تکنولوژی الکترومغناطیس می توانند به راحتی در هر سطح از نظر نوع کابل و هر عمق، کابل های شبکه توزیع برق را مسیریابی دقیق نموده و به راحتی مسیر و عمق انواع کابل های تک و سه فاز ، دسته کابل ها، کبل های مرده ، حامل جریان ، کابل های روغنی و … و حتی مسیر و محل دقیق انشعاب های غیرمجاز در شبکه را آشکار نمایند.

    این تکنولوژی با تزریق یک جریان متناوب به کابل از طریق اتصال مستقیم به خط (در صورت بدون برق بودن کابل ها) و یا با استفاده از کلمپ های القایی (در حالت حامل جریان بودن کابل های برق) جریانی را با یک فرکانس مشخص به خط تزریق می نماید، این جریان موجب ایجاد یک میدان مغناطیسی حول کابل در طول مسیر کابل برق مدفون میشود، حال گیرنده ی دستگاه می تواند تا عمق 5 متر محل دفن دقیق کابل ، مسیر و خط سیر کابل(جهت کابل) ، محل دست پیچ و عمق دقیق کابل … را تعیین نماید. در این شرایط هر گونه انشعاب از هر کابل مورد نظر به دلیل ارتباط الکتریکی با کابل اصلی به راحتی همانند کابل اصلی مسیریابی دقیق میشود.

    به این ترتیب در صورت استفاده از این تکنولوژی به راحتی هر گونه انشعاب غیرمجاز خطوط دفنی کابل های برق در سطح LV , MV به سرعت کشف میشود.

کابل یاب خطوط زیرزمینی
  • نتایج و فواید (Result and Benefit):

    در تاریخ 8 اسفند ماه کارشناسان شرکت فرآیند ارقام پرداز در شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان واحد عیب یابی حاضر شدند. در حضور مدیران و کارشناسان نحوه عملکرد و تکنولوژی Electro-magnetic Line Tracer (EM)  توضیح داده شده روش تزریق جریان ، تاثیر فرکانس ، جریان های خازنی ، تکنیک های آشکارسازی با روش اتصال مستقیم ، القایی و کلمپ و نمونه عملرکردها و فیلم های عملکرد توضیح و نمایش داده شد.

    تفاوت ها و ارتقاء دستگاه LT-8800 نسبت به نمونه های پرقدرت پیش از این همانند PL-2000 توضیح داده شد و لیست کاملی از شرکت های استفاده کننده از دستگاه LT-8800  در سراسر کشور ارائه گردید.

    به پیشنهاد این شرکت یکی از پیچیده ترین نقاط جهت نمایش عملکرد دستگاه انتخاب گردید، در نزدیکی پستی در مرکز شهر که به دلیل حفاری توسط پیمانکاران شهرداری در چند نقطه باعث آسیب کابل شده و در دو نقطه مفصل زده شده است ولیکن یک محل قطع کابل هم نامشخص است.

    در محل با روش اتصال مستقیم فرکانس 8 kHz و روش القای با  فرکانس 27 kHz مسیر کابل مدفون آسیب دبده دقیقا مشخص گردید و عمق کابل تعیین شد که با مستندات شبکه مطابقت داشته ، سپس محل قطع کابل و واکنش دستگاه در مواقع قطع کابل بررسی شده و محل جهت رفع عیب علامت گذاری گردید. (دستگاه LT-8800 عیب یاب کابل نمی باشد ولیکن عیوبی مرتبط با قطع کابل یا شیلد کابل را آشکار می کند) همچنین جهت نمایش میزان دقت عملکرد دستگاه محل دقیق دفن مفصل برروی کابل مدقون آشکارسازی شد که تایید گردید.

    به منظور ثبت دقیق تر محل مفصل ها مارکرهای الکترونیکی هوشمند OJAN-II , Near Surface Electronic Marker System ها و همچنین دستگاه MRT-700 FF بعنوان مسیریاب و عیب یاب تخصصی کابل های برق معرفی گردید

کابل یاب خطوط زیرزمینی

شرکت فرآیند ارقام پرداز (دانش بنیان تولیدی) خدمات پس از فروش کاملی شامل 3 سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش و آموزش رایگان تئوری و عملی در محل خریدار را بعنوان پیشرو و رهبر صنعت آشکارسازی زیرسطحی ایران ارائه مینماید. تلاش این شرکت ایجاد یک فرصت استثنایی و یک ابزار بسیار کاربردی در صنعت برق و شرکت های پیشرو در این صنعت می باشد. جهت آشنایی با قابلیت ها و امکانات وسیع این دستگاه پیشرفته در بخش محصولات اطلاعات بیشتری از این محصول را مشاهده بفرمایید و ما را در فضای مجازی با انواع فیلم های آموزشی دنبال کنید.

کارشناسان این شرکت آماده پاسخگویی به سئوالات شما می باشند.

فرآیند ارقام پرداز

یک دنیا تفاوت ، بی نهایت نوآوری®