مشارکت های اجتماعی

EN

معرفی و کارگاه عملی – کشف انشعابات غیرمجاز کابل های برق دفنی شرکت توزیع برق- استان البرز

معرفی و کارگاه عملی – کشف انشعابات غیرمجاز کابل های برق دفنی شرکت توزیع برق- استان البرز

دسته بندی مستندات: مطالعات موردی حوزه صنعت برق

مجری: واحد فروش و بازرگانی شرکت فرآیند ارقام پرداز

شرکت توزیع برق- استان البرز

تاریخ: 23 خرداد 1397

مسیریابی و تعیین موقعیت دقیق دفن کابل های برق مدفون در خاک یکی از نیازهای شرکت های توزیع برق در کشور می باشد. تعین عمق ، مسیریابی و تعیین یک کابل از بین یک دسته کابل بخشی از نیازهای روزمره تیم تعمیرات و نگهداری شرکت های توزیع برق می باشد.

کشف انشعابات غیرمجاز کابل های برق دفنی

مسیریابی، آشکارسازی خطوط کابل برق و کشف انشعابات غیرمجاز برق

  • بررسی اجمالی (Overview) :

    مسیریابی و تعیین موقعیت دقیق دفن کابل های برق مدفون در خاک یکی از نیازهای شرکت های توزیع برق در کشور می باشد. تعین عمق ، مسیریابی و تعیین یک کابل از بین یک دسته کابل بخشی از نیازهای روزمره تیم تعمیرات و نگهداری شرکت های توزیع برق می باشد.

  • مشکل (Problem):

    متاسفانه در بسیاری از شهرها و روستاها و حتی در بسیاری از مناطق صنعتی و نیمه صنعتی کشور برخی افراد سودجو اقدام به برقراری انشعابات غیرمجاز بر روی کابل های دفنی توزیع برق می نمایند. این مهم در کارگاه های صنعتی ، باغات و برخی کارخانجات دیده میشود. اشنعابات غیرمجاز در حوزه فارغ از خسارات مالی به شرکت برق و بیت المال و اجهاف به آحاد مردم جامعه مشکلات بزرگی در مونیتورینگ مصرف ، بررسی بار شبکه و افت خطوط برق و خطرات جانی و برق گرفتگی را در شبکه های غیرمجاز و نا امین ایجاد می کنند.

  • راه حل پیشنهادی (FAP Solutions):

    تجهیزات آشکارسازی با تکنولوژی Electromagnetic Line Tracer یک مسیریاب های خطوط فلزی مدفون در خاک با تکنولوژی الکترومغناطیس می توانند به راحتی در هر سطح از نظر نوع کابل و هر عمق از نظر مدفون بودن، کابل های شبکه توزیع برق را مسیریابی دقیق نموده و به راحتی هر گونه انشعاب غیرمجاز در شبکه را آشکار نمایند.

    این تکنولوژی با تزریق یک جریان متناوب به کابل از طریق اتصال مستقیم به خط (در صورت بدون برق بودن کابل ها) و یا با استفاده از کلمپ های القایی (در حالت حامل جریان بودن کابل های برق) جریانی را با یک فرکانس مشخص به خط تزریق می نماید، این جریان موجب ایجاد یک میدان مغناطیسی حول کابل در طول مسیر کابل برق مدفون میشود، حال گیرنده ی دستگاه می تواند تا عمق 5 الی 8 متر محل دفن دقیق کابل ، مسیر و خط سیر کابل، محل دست پیچ ، عمق دقیق کابل … را تعیین نماید. در این شرایط هر گونه انشعاب از هر کابل مورد نظر به دلیل ارتباط الکتریکی با کابل اصلی به راحتی همانند کابل اصلی مسیریابی دقیق میشود.

    به این ترتیب در صورت استفاده از این تکنولوژی به راحتی هر گونه انشعاب غیرمجاز خطوط دفنی کابل های برق در سطح LV , MV به سرعت کشف میشود.

  • کارشناسان این شرکت جهت معرفی و تست میدانی در شهر کرج استان البرز حاضر شده و یکی از انواع دستگاه های کابل یاب با تکنولوژی بسیار بالا را مورد آزمایش قراردادند که در ادامه نتایج شگفت انگیز آن را بررسی  می کنیم.

شرکت فرآیند ارقام پرداز بعنوان نماینده رسمی و انحصاری شرکت معظم Merytronic Inc اسپانیا و یکی از تولیدکنندگان بزرگ تجهیزات صنعت برق در اروپا می باشد و رنج وسیعی از تجهیزات آشکارساز و تشخیص دهنده ها و سیستم های اندازه گیری صنعت برق را از این شرکت تامین می نماید:

  • نتایج و فواید (Result and Benefit):

    کارشناسان واحد بهره برداری و تعمیرات نگهداری شرکت توزیع برق استان البرز به منظور مسیریابی و بررسی عملکرد آشکارسازی کابل های برق در منطقه ای که مشکلات آشکارسازی داشته اند اقدام به تعیین محل تست نمودند. کارشناسان شرکت فرآیند ارقام پرداز پس از برگزاری جلسه معرفی و آموزش تئوری دستگاه کابل یاب پیشرفته MRT-700 اقدام به معرفی مدهای کاری دستگاه نمودند، مد پسیو یا مد Cable که مسیر کابل های برق دار بدون نیاز به فرستنده ، سپس مسیریابی با استفاده از اتصال به کابل مرده و جدا شده از شنت ها و سپس مسیریابی بصورت القایی. در فرکانس های مختلف مسیر کابل ها ، جهت آنها ، عمق و تقاط یا نزدیکی کابل ها با دیگر تاسیسات نیز بررسی گردید.

    در یکی از بخش ها که کارشناسان شرکت توزیع برق مشکوک به وجود انشعاب غیرمجاز بودند با استفاده از کلمپ یا External Inductive Clamp با قطر 100 mm اقدام به جستجو و پیمایش شد که 7 مورد انشعاب غیرمجاز کشف گردید و یک انشعاب غیرمجاز آن مورد استفاده یکی از باغات بزرگ آن منطقه قرار گرفته بود، کلیه موارد کشف شده، پس از حفاری مستندسازی شده و جهت حذف آن اقدامات قانونی صورت گرفت.

لازم به ذکر است دستگاه کابل یاب پیشرفته MRT-700 در مدل های مختلفی عرضه میشود و قابلیت های بسیاری داشته و کاربری بسیار آسانی دارد و شرکت فرآیند ارقام پرداز (دانش بنیان تولیدی) با آموزش رایگان تئوری و عملی در محل خریدار یک فرصت استثنایی و یک ابزار بسیار کاربردی در صنعت برق را در اختیار شرکت های پیشرو در این صنعت فراهم می نماید.

جهت آشنایی با قابلیت ها و امکانات وسیع این دستگاه پیشرفته در بخش محصولات اطلاعات بیشری از این محصول را مشاهده بفرمایید و ما را در فضای مجازی با انواع فیلم های آموزشی دنبال کنید.

QR Code https://fap-company.com/wp-content/uploads/2022/07/کارگاه-عملی-و-کشف-انشعاب-غیرمجاز-کابل-های-برق-دفنی-شرکت-توزیع-برق-استان-البرز-13970323.pdf
فرآیند ارقام پرداز

یک دنیا تفاوت ، بی نهایت نوآوری®