مشارکت های اجتماعی

EN

تکنولوژی به کمک منابع آب می آید

اگرچه انسان از سیاره زمین به عنوان سیاره آب یاد می کند٬ کمبود منابع آب آشامیدنی و مصرفی از مهم ترین نگرانی های دولت هاست. راهکارهای بسیاری همچون بهینه سازی زیرساخت ها٬ اکتشاف نشت آب و تعمیرات پیوسته تجهیزات آب می تواند در مدیریت آب راهگشا باشند. آیا استفاده مناسب از تکنولوژی می تواند فرصت های مناسبی در پیش پای ما قرار دهد؟ و آیا با کمک تکنولوژی دید ما بر مشکلات مدیریت آب گسترده تر نمی شود؟ در ادامه خواهیم دید چگونه با کمک گرفتن از نرم افزار ها می توان در مدیریت منابع آب چاره جویی مناسبی انجام داد.

تکنولوژی به کمک منابع آب می آید

در ابتدا به مشکلات روش های متداول ثبت داده های آب اشاره می کنیم. معمولا داده های پیمانکاران آب بر روی فرم های کاغذی نوشته می شوند. برگ هایی کاغذی که در آینده ضمانتی برای بازگشت به آنها وجود ندارد. اگرچه ثبت آن ها حتی به روش سنتی کار مناسبی است اما نمی توان از آن ها به صورتی کارآمد استفاده نمود.  در واقع دقت در نوشته های کاغذی به صورت محسوسی پایین است. باید نگران باشیم آیا گزارش ها خوانا می باشند و یا بر اساس الگوی مناسبی و یکپارچه ای نوشته شده اند. افزون بر این٬ چنانچه بخواهیم گزارشی سالیانه از کارها داشته باشیم باید تمام این نوشته ها (در یک مرحله ی دیگر) در سیستم های کامپیوتری وارد شوند. پس سرعت بازخوانی نیز از گزارشات کاغذی بسیار پایین است. در واقع راهکار کاغذ دیگر پاسخگوی مطالبات زمان حال حاضر ما نیست.

” باز نشر اطلاعات ارائه شده با ذکر نام این شرکت بلامانع است ”

در عین حال باید توجه داشت روش های نوین ذخیره سازی داده ها می تواند مدیریت منابع آب را متحول کند. یکی از این دگرگونی ها اجرای هوشمندانه تر مدیریت آب می باشد. برای مثال فرض کنید بخواهیم از داده های ثبت شده ی نشت یابی به این نتیجه برسیم که چه نوع لوله هایی دارای کمترین نشتی بوده اند. فرض کنید با تحلیل داده ها به این نتیجه رسیدیم که بهترین کارکرد مربوط به لوله های گالوانیزه می باشد. ازین پس می دانیم این نوع جنس لوله احتمال نشتی بسیار پایین تری دارد. کاهش هزینه ها نیز با توجه به تجربیات ذخیره شده در داده ها می تواند چشمگیر باشد. باید به این نکته توجه داشت که برای کاهش درصدی از منابع آب نیاز به صرف میلیاردها تومان از بودجه دولت هستیم(منبع۱- سایت ایسنا). پس اگر بدانیم بیشتر نشتی های مان چه خصوصیات مشترکی دارند٬ صرف هزینه ها هدفمند خواهد شد و برای مدیران بسیاری از رویکردها توجیه پذیر خواهد بود. به طور خلاصه مدیریت آب به صورت الکترونیکی می تواند انقلابی در مدیریت و هزینه ها به وجود آورد.

پیروزی های سامانه های رایانه ای در کاهش هدر رفت آب قابل ملاحظه است. برای مثال کشور سنگاپور با استفاده از سیستم مانیتورینگ نشت شبکه آب توانسته است نرخ آب بدون درآمد خود را به حدود ۴ درصد برساند(منبع۲- گاردین).

از تلاش های دیگر انجام شده در زمینه ثبت داده ها و گزارش گیری می توان به نرم افزار (FAP-APP (Utility Smart Assistant اشاره کرد که توسط شرکت دانش بنیان فرآیند ارقام پرداز تهیه شده است. این نرم افزار با همراه داشتن فرم هایی از پیش تعیین شده توانایی ثبت اطلاعات تست کنتور آب٬ نشت یابی٬ مارکر یابی و فلزیابی را به کارفرمایان می دهد و با برخورداری از پنل مدیریتی کوشش می کند اطلاعات جامعی از فرم های ثبت شده در اختیار مدیران قرار دهد. مستندسازی ، گزارش گیری هوشمند ، فیلترهای مناسب جهت گزارش گیری ، ذخیره ی اطلاعات با براطلاعات مکانی و منطبق با نرم افزارهای GIS ، ثبت تصاویر از اجرا ، ایجاد امکان آنالیز داده ها و مونیتورینگ پروژه ها از مهمترین خصوصیات این اپلیکیشن می باشد.  جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید. 

با سپاس از توجه شما
شرکت دانش بنیان فرآیند ارقام پرداز
واحد تحقیقات و توسعه فن آوری
مهندس احسان شادی

 ” باز نشر اطلاعات ارائه شده با ذکر نام این شرکت بلامانع است ”

جهت اطلاعات بیشتر به وب سایت ما رجوع کنید:
www.fap-company.com
با کارشناسان ما تماس بگیرید:
021-57812
021-88909577

ما را در فضای مجازی دنبال کنید:

” یک دنیا تفاوت ، بی نهایت نواوری ”