مشارکت های اجتماعی

EN

نشت یابی خطوط انتقال آب در شبکه تاسیسات آب

نشت یابی خطوط انتقال آب و معرفی تکنیک استفاده از سنسورهای داخل شونده به لوله با استفاده از نشت یاب های نویز کرولیتور جهت کشف نشت خطوط انتقال آب و خطوط قطر بالا

همانطور که در مقاله : “همه چیز درباره ی صدای نشت آب ،مکانیزم و مشخصات نشت آب” مطالعه نمودید صدای نشت آب و مشخصات آن به عوامل متعددی از جمله قطر لوله وابسته است. صدای نشت آب در لوله های با قطر بیش از 500 mm بشدت دارای دامنه (شدت بلندی) صدای کمی می باشند و این موضوع موجب میشود نشت یاب های آکوستیک آب که بعنوان نشت یاب های ژئوفن یا داری سنسور زمینی Pick-Up Sensor هستند نتوانند به راحتی محل نشت را تشخیص دهند.
خروج آب در لوله های قطر بالا میزان ویبریشن تولید شده را به دلیل حجم بالاتر آب و سطح مقطع بزرگتر و سطح وسیع تر بدنه لوله به نسبت کمتری به جداره و بدنه لوله منتقل می نماید و این صدا در فضای سیال آب داخل لوله و همراه با فلوی آب منتقل میشود.
یکی از دقیق ترین و مطمئن ترین روش های نشت یابی خطوط انتقال آب در اقطار بیش از 500 تا 2000 میلیمتر استفاده از نشت یاب های نویز کرولیتور یا نشت یاب های رادیویی با استفاده از سنسورهای داخل شوند یا اینزرشنی می باشد.
در ادامه شرحی از وضعیت اجرا و نیازهای این روش و بطور کلی ساختار این روش ارائه میشود. امید است با توجه به اهمیت نشت های خطوط انتقال اطلاعات ارائه شده کمک و گام موثری در کاهش هدر رفت آب و آب بدون درآمد ایجاد نموده و موجب بهرمندی کارشناسان و متخصصین این حوزه قرار گیرد.

واحد تحقیقات و توسعه فن آوری (واحد فن آوری های آکوستیک)
شرکت دانش بنیان فرآیند ارقام پرداز

.Farayand Argham Pardaz Ltd. Co
Manufacturer of Underground Detection and Utility Instrument

Leakage Detection on Large Diameter Pipe
by Insertion-Type Sensor System at Fire-Hydrant

 

بررسی مشکلات نشت یابی خطوط با قطر بالا (خطوط انتقال آب )
Problems of leakage detection on large diameter pipe

پیش از بررسی و معرفی تکنیک نشت یابی خطوط انتقال آب می بایست توضیح مختصری درباره ی مشکلات نشت یابی خطوط انتقال آب ارائه شود.
چندین دلیل وجود دارد که روش های استاندارد و متداول نشت یابی آب جهت تشخیص محل نشت در خطوط با قطرهای بالا مناسب نیستند در زیر برخی از این عوامل را معرفی می کنیم:

1. رنج انتشار سیگنال صوتی حاصل از نشت آب در اینگونه لوله ها کمتر از لوله های با قطر کوچک است.
2. شیرهای تخلیه هوا Air Valves یا نقاط دسترسی در خطوط لوله انتقال آب محدود وجود دارند.
3. خطوط لوله انتقال آب با قطرهای بالا عموما در عمق های بیشتر مدفون هستند (معمولا 2 متر یا بیشتر)
4. اغلب خطوط انتقال آب در بیرون از مسیر جاده ها و در زمین های خاکی قراردارند (شرایط زمین نامناسب)

موارد فوق موجب میشوند شرایط برای کشف نشت آب به روش های متداول و استاندارد بسیار سخت و نامناسب باشد.

 

تصویری از سنسورهای داخل شونده نشت یاب آب خطوط لوله انتقال آب:

مزایای نشت یابی با سنسورهای داخل شونده نشت یاب آب:

  • میزان فاصله انتشار صدای نشت در داخل لوله بسیار بیشتر از فاصله انتشار آن در دیواره لوله می باشد.
  • در مقایسه با سنسورهای استاندارد نشت یابی، سنسورهای داخل شونده (Insertion-Type Sensor) تحت تاثیر نویزهای محیطی همانند عبور خودروها و کارخانجات و … نیستند.
  • سنسورهای داخل شونده این شرکت دارای حساسیت 10 برابر سنسورهای استاندارد نویزکرولیتور می باشند

استفاده از سنسورهای داخل شونده تکنیک ساده و به صرفه اقتصادی جهت نشت یابی دقیق و بی نقص خطوط انتقال آب می باشد. یکی از تکنیک های تخصصی و بسیار دقیق کاهش هدررفت آب و یا نشت یابی آب و کاهش آب بدون درآمد در خطوط انتقال می باشد.

قطعات اصلی نشت یاب خطوط انتقال با استفاده از سنسورهای داخل شونده به لوله :
Main Components of the System

بطور کلی در این روش می بایست از دستگاه های نویز کرولیتور Noise Correlator دقیق همراه با سنسورهای نشت یابی دقیق داخل شونده استفاده شود ولیکن اصول عملکرد نشت یاب های نویز کرولیتور یکسان بوده و مطابق با تصویر زیر می باشد.

به منظور محاسبه محل دقیق نشت خطوط انتقال آب می بایست برخی دیتاهای اولیه به دستگاه داده شود این اطلاعات هر چه دقیق تر و صحیح تر باشند نتیجه نشت یابی خطوط انتقال آب نیز دقیق تر خواهد بود. همانطور که در فرمول محاسبه محل دقیق نشت مشاهده می نمایید، فاصله بین دو سنسور و سرعت انتشار صوت در لوله فاکتورهای مهم می باشند که به منظور تعیین سرعت انتشار صوت در لوله قطر لوله و جنس لوله با اهمیت می باشند.

 

در نشت یابی خطوط انتقال آب با استفاده از نشت یاب آب نویز کرولیتور و سنسور داخل شونده (Insertion Sensor) خطاهایی محتمل است که عوامل این خطاها را در زیر مشاهده می نمایید:

  • فاکتورهای خطا Error Factors :
    – خطای ارائه فاصله بین دو سنسور Distance Error
    استفاده درست از چرخ متر یا نقشه های دقیق عملیاتی راه حل مناسب رفع خطا می باشد.- خطای سرعت انتشار صدا در لوله Velocity Error
    انتخاب درست جنس لوله Material و در نظر گرفتن سن لوله Pipe Age (رسوبات … ) راه حل رفع این خطا می باشد.- دقت اندازه گیری و سرعت دستگاه نویز کرولیتور که در واقع تعیین کننده رزولوشن Td می باشد هر چه سرعت اندازه گیری و یا حداقل زمان قابل قرائت دستگاه کمتر باشد دقت محاسبه بالاتر می باشد.

سرعت انتشار برخی از انواع پر مصرف جنس لوله های جهت استفاده در محاسبات در زیر آورده شده است. تکنسین ها و متخصصین نشت یابی خطوط انتقال آب تنها می بایست جنس لوله ، قطر و فاصله بین سنسورها را دقیق مشخص نمایند و معمولا دستگاه های نشت یاب آب نویز کرولیتور در طراحی خود سرعت مربوطه را داشته و استفاده می نمایند. جهت اطلاعات بیشتر مقاله مرتبط با نشت یاب های نویزکرولیتور

Velocity of Leak sound

Velocity m/msec

Diameter

Material

1.34-1.01

75-1500 CIP

1.11-1.03

75-500

ACP

0.62-0.41

13-150

PVC

1.13-1.00

10-50

LP

شرکت فرآیند زمین پرداز، بعنوان مجری پروژه های آشکاری سازی زیر سطحی در زمینه نشت یابی نیز فعالیت دارد که شما می توانید پروژه های نشت یابی خود را به این شرکت بسپارید.

با آرزوی مفید بودن اطلاعات این مقاله امیدواریم با یکدیگر گامی در سربلندی و آبادانی کشور عزیزمان ایران برداریم.

محتوای فنی ، آیکون ها ، تصاویر و کلیه حقوق مادی و معنوی این مقاله متعلق به شرکت دانش بنیان فرآیند ارقام پرداز می باشد و به منظور توسعه دانش و بهره مندی یکایک کارشناسان و متخصصین این حوزه از اطلاعات و تجربیات این شرکت استفاده از عکس ها و اطلاعات این مقاله بدون هیچگونه تغییر و با درج نام مقاله و نام شرکت دانش بنیان فرآیند ارقام پرداز بلامانع است.