مشارکت های اجتماعی

EN

مدیریت و کنترل نشت آب

حفظ آب بعنوان یکی از گرانبهاترین منابع طبیعی از دیدگاه های گوناگون مانند محیط زیست، سرمایه های طبیعی و فرصت ها و تهدیدهای اقتصادی همواره شایسته اهمیت و توجه ویژه است. کنترل نشت آب در حوزه کنترل هدر رفت آب پاسخ مناسبی به مسئله یاد شده در سطوح خرد خصوصی و کلان حاکمیت است. روشن است که در سطح کلان با بکارگیری روش های کارآمد کنترل و تشخیص نشت آب در شبکه توزیع و انتقال آب می توان بخشی از هزینه های جاری در این صنعت به نام آب بدون درآمد را کاهش داد. در حوزه خصوصی و مصرف کنندگان نیز بکارگیری از این روش ها بصورت بازرسی ادواری به منظور حفظ و نگهداری تاسیسات موجب پیشگیری از هزینه های تحمیلی ناشی از تشخیص و تعمیر دیر هنگام می شود. همچنین در هنگام بروز حوادث و نشتی نیز استفاده سریع و به موقع از برخی روش ها کاهش هزینه ها را در بر دارد.

مدیریت و کنترل نشت آب در سه بخش قابل بررسی هستند:

بخش A: ارزیابی نشتی  و هدررفت آب
بخش B: تشخیص نشت و هدررفت
بخش C: مدل های کنترل نشت

کنترل نشت آب در راستای تحقق یک هدف مشترک که کاهش هزینه و افزایش بازدهی زیرساخت انتقال و توزیع آب در سطوح مختلف عمومی و خصوصی است، انجام می شود. در میان سه بخش نام برده دو مورد (A) و (B) مورد علاقه بخش مدیریت منابع در سطح صنایع و مدیریت و نظارت بر شبکه توزیع و انتقال آب شهرها و کشورها است. این در حالی است که تمامی نهادهای عمومی و خصوصی اعم از مدیریت کلان در سطح حاکمیت، صنایع، خدمت رسانان و مصرف کنندگان با مورد (B) سر و کار دارند. شرکت فرآیند ارقام پرداز به عنوان یک عضو دانش محور و فعال در این حوزه که بر اساس ماموریت خود که ارائه راهکارهای جامع، محصولات و خدمات در این حوزه است در نظر دارد، مطالبی را برای آشنایی علاقه مندان به اشتراک بگذارد. در این سند بطور مختصر بخش های مختلف کنترل نشت آب معرفی می گردند.

عوامل مؤثر در نشت لوله های آب

هرگونه برون رفت آب از لوله ها و انشعاب های شبکه توزیع و انتقال که بصورت کنترل شده نباشد، از نظر فنی نشتی آب به شمار می رود. نشت آب در لوله های توزیع و انتقال می تواند بدلیل ترکیدگی به اشکال مختلف در زیرزمین ایجاد شوند. نشت آب زیرسطحی معمولا در اتصالات، شکاف ها، ترک ها و انشقاق های لوله رخ داده و نشتی آب در ترکیدگی ها نیز بطور عمده در شکستگی های اصلی ظاهر می شوند. عوامل متعددی در بروز نشتی مؤثر هستند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• اتصالات نامناسب و بی کیفیت
• خردگی اتصالات و تجهیزات بصورت داخلی و خارجی
• آسیب های مکانیکی ناشی از بار اضافی بر روی لوله ها (مانند تردد ماشین های سنگین راه سازی از روی محل شبکه)
• جابجایی زمین و وضعیت فیزیکی آن
• فشار بالای سامانه انتقال آب (فشار بالای آب)
• آسیب های ناشی از حفاری
• سن بالای شبکه و پوسیدگی
• تغییرات دما
• وجود نقص در لوله

لوله های آب در تاسیسات توزیع و انتقال آب هم در بخش خصوصی (مصرف کنندگان) و هم در بخش عمومی (شبکه) در طول زمان بطور ناگزیر بر اثر بسیاری از عوامل گفته شده، دچار نشتی می شوند. برخی از عوامل با انتخاب رویکرد مناسب برای مدیریت، نظارت، حفظ و نگهداری تجهیزات قابل کنترل بوده و آثار هزینه بردار دیگر عوامل نیز با استفاده از روش ها و تجهیزات مناسب بطور کارآمدی کاهش می یابند.

 

با سپاس از توجه شما
شرکت دانش بنیان فرآیند ارقام پرداز
واحد تحقیقات و توسعه فن آوری
مهندس رضا خوشکردار

 ” باز نشر اطلاعات ارائه شده با ذکر نام این شرکت بلامانع است ”

دستگاه نشت یاب آب Perija Plus که توسط شرکت دانش بنیان فرآیند ارقام پرداز تولید و عرضه گردیده است برای کاهش هدر رفت آب بسیار مؤثر است که می توانید از طریق لینک های زیر اطلاعات بیشتری در مورد این دستگاه کسب فرمایید.

جهت اطلاعات بیشتر به وب سایت ما رجوع کنید:
www.fap-company.com
با کارشناسان ما تماس بگیرید:
021-57812
021-88909577

ما را در فضای مجازی دنبال کنید:

” یک دنیا تفاوت ، بی نهایت نواوری ”