مشارکت های اجتماعی

EN

فلزیاب تاسیساتی – دریچه یاب ها و شیرخط یاب های تاسیساتی‌ بخش 3

نقاط دسترسی به شبکه تاسیسات که به محفظه یا دریچه ای در سطح زمین ختم میشوند در بسیاری مواقع در زمان بازسازی و بهسازی معابر در زیرسطحی خاک و یا آسفالت مدفون میشوند. در بسیاری از مواقع شیرخط های کنترلی شبکه یا مفصل ها و نقاط کنترلی شبکه نیز دچاز چنین اتفاقی شده و از دسترس خارج میشوند. این شیرخط های کنترلی مفقودی و نامرئی شبکه در مواقع اضطراری و پراهمیت از دسترس خارج بوده و می توانند خسارات بسیاری را موجب شوند.

فلزیاب های تاسیساتی یکی از پر کاربردترین تجهیزات آشکارسازی زیرسطحی می باشند که در این مواقع می توانند با مرئی سازی محل دقیق این نقاط پر اهمیت شبکه تاسیساتی و امکان دسترسی به نقاط حساس آن را به حالت طبیعی اصلاح نمایند.
در ادامه نکاتی که لازم است پیش از آشنایی با فلزیاب های تاسیساتی بدانید ارائه میشود:

4. تکنیک های آشکارسازی اهداف فلزی تاسیساتی مدفون در خاک

بطور کلی به منظور آغاز عملیات آشکارسازی با دستگاه های فلزیاب می بایست موارد زیر را به ترتیب اجرا نمود:
1- اطمینان از وجود ، سلامت و اتصال تمام بخش های سیستم
2- اطمینان از میزان باتری دستگاه
(سیستم های حرفه ای قدرت آشکارسازیشان مرتبط با میزان باتری دستگاه نمی باشد و با هر میزان شارژ باتری و در طول مدت استفاده دارای مشخصات ثابتی در آشکارسازی می باشند)
3- انتخاب مکان مناسب جهت تنظیم اولیه
(فارغ از هر نوع فلزیاب مورد استفاده در زمان تنظیم دستگاه می بایست کویل جستجوگر دستگاه به دور از هر نوع فلزی باشد و در اغلب موارد می بایست کویل به سمت خاکی باشد که هدف فلزی در آن مدفون نباشد) از تنظیم دستگاه نزدیک به درب منازل ، کنار خودروها یا نرده ها و گاردریل خودداری نمایید.
4- با توجه به نوع دستگاه و تکنولوژی سیستم مورد استفاده، بالانس و تنظیم اولیه دستگاه
(تنظیم مطابق با دستورالعمل شرکت سازنده و در سیستم های PI از جمله محصولات ساخت شرکت فرآیند ارقام پرداز کویل جستجوگر را به سمت خاک گرفته در فاصله ی 5 الی 10 سانتیمتری از سطح زمین کلید GND را بفشارید و تا اتمام فرآیند و اعلام دستگاه ، دستگاه را بدون حرکت نگاه دارید و یا با استفاده از ولوم Threshold سیگنال برگشتی از زمین را حذف و دستگاه را در آستانه آشکارسازی تنظیم نمایید). از قراردادن کویل جستجوگر رو به جهتی غیر از خاک زمان تنظیم دستگاه خودداری نمایید زیرا دستگاه می بایست تاثیر محیط مورد جستجو را دریافت و با شرایط محیط خاک مورد جستجو تنظیم شود.
5- اطمینان از عملکرد دستگاه
(پس از تنظیم اولیه و بالانس دستگاه کویل جستجوگر را به یک هدف فلزی روسطحی نزدیک و از عملکرد صحیح سیستم و قدرت آشکارسازی آن اطمینان حاصل نمایید)
در این شرایط دستگاه آماده آغاز فعالیت آشکارسازی می باشد.
لطفا به نکات زیر جهت آشکارسازی صحیح و نحوه ی جاروب توسط دستگاه دقت نمایید. در بسیاری از موارد خطای نحوه جاروب دستگاه باعث عدم آشکارسازی هدف و یا عدم تعیین محل دقیق هدف مدفون شده می گردد.
لازم به یادآوریست در صورتیکه در حین آشکارسازی نخاله ی (فلز ناخواسته) را کشف کردید آن را از زمین خارج نمایید و عملیات آشکارسازی را در آن محل مجددا انجام دهید زیرا ممکن است هدف مورد نظر شما در زیر یا کنار نخاله ی فلزی بوده باشد و این امر باعث خطای شما و صرفنظر کردن از آن محل شود.

4-1- جایگاه تنظیم حساسیت دستگاه

اغلب دستگاه های فلزیاب دارای کلید ها یا ولومی برای تنظیم میزان حساسیت دستگاه می باشند در بسیاری این سیستم تغییر سطح حساسیت میزان سیگنال دریافتی از کویل جستجوگر را در فرآیند گیرندگی افزایش و کاهش می دهد و در برخی دیگر از دستگاه های فلزیاب تغییر حساسیت در واقع توان فرستندگی دستگاه را افزایش یا کاهش می دهد این امر موجب میشود در هر صورت کاربر دستگاه فلزیاب خود را حساس تر یا پرقدرت تر و یا کندتر و ضعیف تر حس می کند.
در بسیاری از مواقع افزایش حساسیت مورد نیاز است تا به عمق آشکارسازی بالاتر و حساسیت بیشتر به اهداف کوچک مدفون دستیابیم و در بسیاری از موارد کاربر نیازمند کاهش حساسیت می باشد تا محدوده ی آشکارسازی را محدود تر نماید و محوطه ای که پترن میدان مغناطیسی کویل جستجوگر اشغال می نماید و فضای موثر آن را کاهش دهد.
این مورد در مواقعی که در کنار یک سازه ی فلزی دیگر همانند خودروهای پارک شده یا درب منازل یا گاردریل خیابان در حال جستجوی هدف فلزی هستیم کاربرد دارد، در بسیاری مواقع به منظور تفکیک دو هدف مدفون در کنار یکدیگر و یا تعیین ابعاد و شکل دقیق تر هدف نیز کاربر نیاز به تنظیم حساسیت دستگاه به منظور دستیابی به بالاترین دقت دارد.
با افزایش توان میدان مغناطیسی دستگاه یا افزایش گیرندگی، دستگاه فلزیاب پیش از رسیدن کویل جستجوگر به موقعیت دقیق دفن هدف به دلیل بزرگ تر بودن پترن میدان، شروع به آشکارسازی هدف و اعلام آلارم می نماید. لذا در موارد که در نزدیکی یک سازه فلزی مزاحم در جستجوی هدف مورد نظر خود هستید با کاهش حساسیت یا توان میدان می توانید امکان آشکارسازی را تا حد قابل قبولی فراهم نمایید.
6- همواره کاربر می بایست با بالاترین حساسیت و با قوی ترین پترن ممکن نسبت به جستجوی اولیه هدف اقدام کند پس از تعیین چندین نقطه نسبت به دقیق نمودن و حذف نقاط مربوط به نخاله های فلزی می توان حساسیت یا پترن میدان را کاهش داد.
فرآیند کوچک سازی پترن میدان مغناطیسی کویل محدود به ابعاد کویل و ساختار طراحی دستگاه می باشد.
در مواقعی که کاربر درصدد تعیین ابعاد یا شکل حدودی هدف مدفون در خاک می باشد نیز می بایست میدان یا پترن کویل جستجوگر به حدی کوچک شود که مرز آشکارسازی کویل لبه های بیرونی کویل جستجوگر باشد یا محدوده ای که کاربر به عنوان قرارداد خود در نظر میگیرد.

یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در فلزیابی جاروب یا پیمایش صحیح سطح زمین توسط کویل جستجوگر می باشد.
فارغ از نوع دستگاه ، شرکت تولید کننده و تکنولوژی دستگاه فلزیاب، نحوه نگهداری کویل جستجوگر و نحوه حرکت دادن آن هنگام جستجو مهمترین بخش پروسه ی آشکارسازی بوده و می تواند نتایج بسیار مناسبی در صورت رعایت این نکات بدست آورید.

7- نکات بسیار مهمی درباره استفاده صحیح از کویل جستجوگر در دستگاه های فلزیاب وجود دارد که چهار نکته مهم آن به شرح زیر و به ترتیب اهمیت ارائه میشود:

7-1- فاصله ی کویل از سطح زمین
7-2- موقعیت و زاویه قرارگیری کویل جستجوگر نسبت به سطح زمین
7-3- سرعت جاروب یا پیمایش
7-4- میزان هم پوشانی پترن کویل جستجوگر

7-1- فاصله ی کویل از سطح زمین

همواره در نظر داشته باشید به ازای هر میزان فاصله ی کویل جستجوگر از سطح زمین حداقل به همان میزان میدان مغناطیسی کمتر در خاک نفوذ می کند. بعنوان مثال اگر فاصله کویل از سطح زمین 10 سانتیمتر باشد شما همواره عمق ماکزیمم قابل آشکارسازی هدف مورد جستجویتان به میزان حداقل 10 سانتیمتر کاهش یافته است.
(در مواقعی که بیشترین عمق در شرایط خاصی مد نظر شما می باشد کویل جستجوگر را در کمترین فاصله از سطح زمین قرار دهید و حتی می توانید کویل را بر روی زمین بکشید)

7-2- موقعیت و زاویه قرارگیری کویل جستجوگر نسبت به سطح زمین

دومین نکته مهم موقعیت قرارگیری و زوایه کویل نسبت به سطح زمین است. به منظور یک پیمایش یا جاروب صحیح همواره کویل جستجوگر می بایست در امتداد و به موازات سطح زمین باشد و همچنین در تمام مسیر جاروب نباید از حالت موازی با سطح زمین خارج شود و به سمت بالا و پهلوها منحرف شود.
در نظر داشته باشید به دلایل فیزیکی و درجه ی آزادی دست انسان تمایل ناخودآگاه دست به سمت حرکت منحنی کویل است به نحوی که در ابتدا و انتهای جاروب لبه های کویل به سمت بالا منحرف میشود و تنها در مرکز مسیر جاروب موازی با زمین است.

7-3- سرعت جاروب یا پیمایش

نکته بعدی حائز اهمیت فراوان سرعت حرکت و جاروب کویل جستجوگر است. هرچند می بایست به دفترچه کاربری دستگاه خود رجوع نماید ولیکن فارغ از نوع و تکنولوژی دستگاه فلزیاب زمان لازم برای جاروب ½1 تا 3 ثانیه در هر مسیر می باشد.در سرعت حرکت بالای کویل جستجوگر اهداف فلزی با زمان پاسخ دهی کندتر و یا اهداف کوچکتر یا اهداف در عمق بیشتر خاک که سیگنال دریافتی از آنها کمتر می باشد آشکار نشده و از دست می روند. انتخاب سرعت بهینه به نوع خاک و مواد معدنی نیز مرتبط است و کاربر می بایست با تجربه و ابعاد و عمق اهداف مورد جستجو بهترین سرعت را انتخاب کند.

7-4- میزان هم پوشانی پترن کویل جستجوگر

در کویل های Mono-loop و Concentric که پترن میدان مغناطیسی کویل به شکل مخروط است می بایست میزان همپوشانی بیشتر باشد در غیر این صورت اهداف بسیاری ممکن است از دست رفته و آشکار نشوند در کاربری تاسیساتی با کویل های فوق همپوشانی حداقل 5 سانتیمتر می باشد. در کویل های Double-D به دلیل فرم پیوسته پترن همپوشانی بین 2 تا 3 سانتیمتر نیز کافی می باشد.در نظر داشته باشید در موارد استفاده ی تاسیساتی با توجه به ابعاد اهداف تاسیساتی و عمق آنها این همپوشانی را در نظر بگیرید. یکی از مهمترین عوامل آشکار نشدن اهداف مورد جستجو عدم رعایت موارد فوق توسط کاربران دستگاه ها و عجله آنها برای آشکارسازی می باشد.

8- تکنیک تشخیص شکل و ابعاد حدودی هدف مدفون

در بسیاری از مواقع در صورت رعایت موارد زیر کاربر می تواند حدودی از ابعاد و شکل هدف مدفون در خاک را بصورت تقریبی مشخص نماید این تکنیک به حذف بسیاری از فلزات مدفون در خاک که از نظر ابعاد و شکل، هدف تاسیساتی شما محسوب نمی شوند کمک می کند.
زمان استفاده از دستگاه فلزیاب اگر سطح حساسیت دستگاه را کاهش یا افزایش دهید به نسبت مشخصی سیگنال دریافتی سیستم نیز کاهش یا افزایش می یابد لذا در مواقعی که قدرت سیگنال برگشتی از هدف مورد بررسی قرار میگیرد و به منظور صحت در تصمیم گیری از تغییر میزان حساسیت دستگاه در میانه فرآیند بررسی خودداری نمایید.
تکنیک تشخیص شکل و ابعاد هدف مدفون یک تکنیک تجربی می باشد و نتایج کاملا تقریبی ارائه می کند و در هر شرایط محیطی قابل استناد نمی باشد.
به منظور کسب مهارت در این تکنیک کاربر نیازمند ایجاد محیطی برای تست و تجربه می باشد.
این تکنیک ارتباطی به آشکارسازی و کشف محل دفن هدف مدفون ندارد و بطور کامل پس از کشف محل دقیق دفن هدف مورد استفاده قرار میگیرد.
لازم به یادآوریست عمق دفن هدف بطور مستقیم بر روی ابعاد و شکل حدودی تعیین شده توسط کاربر تاثیرگذار است ، این تکنیک برای فلزات مدفون در عمق های زیاد و یا فلزات کوچک قابل استفاده نمی باشد.
ابعاد کویل جستجوگر و در واقع ابعاد پترن میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط فلزیاب مورد استفاده، تعیین کننده ی رزولوشن یا ریزبینی دستگاه دراین تکنیک می باشد لذا این تکنیک در زمانی که از کویل جستجوگر بزرگ استفاده می نمایید توصیه نمی شود.
به منظور تشخیص شکل و ابعاد حدودی هدف فلزی مدفون در خاک فرآیند زیر را به ترتیب اجرا نمایید:
1- پس از تعیین محل دفن فلز توسط دستگاه فلزیاب، موقعیت مورد نظر را بر روی زمین علامت گذاری نمایید.
2- حساسیت گیرندگی دستگاه را طوری تنظیم نمایید تا هنگامیکه کویل جستجوگر دقیقا بر روی هدف قرارداد 90 درصد بارگراف نمایشگر یا آلارم صوتی نمایش داده شود.
3- حساسیت یا توان دستگاه را طوری تنظیم نمایید تا پترن کویل جستجوگر محدود به لبه های بیرونی کویل جستجوگر باشد (بخش 4-1 )
4- کویل جستجوگر را از یک جهت به محل دفن هدف که پیش از این علامت گذاری کرده بودید نزدیک کنید، آلارم صوتی و بارگراف های نمایشگر از یک موقعیت مکانی شروع میشوند، محل آغاز آلارم دستگاه را بر روی زمین علامت گذاری نمایید. بدون هیچگونه تغییری در تنظیمات دستگاه یا جا به جایی کویل از نظر ارتفاعی و فاصله با سطح زمین در همان مسیر کویل جستجوگر را حرکت دهید آلارم صوتی و یا میزان بارگراف حاصل از سیگنال دریافتی از هدف بر روی مرکز هدف به مقدار بیشینه ی خود می رسد و در صورت بزرگ بودن هدف مدتی این مقدار ثابت می ماند سپس در صورت ادامه حرکت کویل در همان جهت و بدون تغییر ،آلارم صوتی و بارگراف نمایشی شروع به کاهش کرده و حذف میشوند حال این محل را نیز علامت گذاری نمایید.
5- پروسه مرحله 3 را حداقل از یک جهت دیگر تکرار نموده و محل شروع آلارم و حذف آلارم را علامت گذاری نمایید.
6- حدودی از شکل هدف مدفون بطور تقریبی مشخص شده است می توانید مرکز آن را به عنوان مرکز هدف تعیین نمایید و یا با توجه به فرم شکل ایجاد شده نسبت به آن تصمیم گیری نمایید.در ادامه روند این پروسه بصورت تصویری نمایش داده شده است:
لازم به ذکر است همواره ابعادی که توسط دستگاه تعیین میشود بزرگتر از ابعاد واقعی هدف می باشد.

9- تکنیک تشخیص جنس اهداف مدفون

به هر میزان که اطلاعات از هدف پیش از حفاری کامل تر باشد احتمال خطا در آشکارسازی کاهش می یابد. یکی از پارامترهای تعیین کننده در کشف و تمییز دادن هدف تاسیساتی از دیگر فلزات مدفون در خاک ( نخاله های فلزی ) تفکیک اهداف از نظر جنس ماده فلزی می باشد Material Distinguish.
برخی از تکنولوژی های فلزیابی امکان تفکیک فلزات از نظر جنس مواد آنها را در هنگام آشکارسازی مهیا می نمایند این قابلیت دشوار بوده و اندازه گیری ثابت زمانی مربوط به هر ماده مشکل است. تکنولوژی PI امکان تفکیک جنس فلزات را دارا می باشد، با توجه به کاربردهای تاسیساتی فلزیاب های موضوع این کتاب در ادامه نحوه تفکیک و تشخیص جنس فلزات خانواده آهن از فلزات غیرآهنی شرح داده میشود.

9-1- تعریف ثابت زمانی Time Constant

ثابت زمانی مقیاسی از قابلیت هدایت (رسانایی) Conductivity و ظرفیت القاء مغناطیسی Inductance یک ماده (فلز) می باشد. یک هدف فلزی با رسانایی بالا (مقاومت الکتریکی کم) و خاصیت القاء مغناطیسی بالا یک ثابت زمانی بالایی خواهد داشت همانند فلز مس یا طلا و… . یک هدف فلزی با رسانایی کم ( مقاومت الکتریکی بالا) و خاصیت القاء مغناطیسی کم یک ثابت زمانی کوتاهی خواهد داشت همانند آهن ، چدن و… .
بطور کلی فلزاتی که شامل آهن در ترکیبات خود نباشند و در محیط آهن ربایی تحریک نشده و واکنشی نشان ندهند فلزات Non-Ferrous نامیده میشوند همانند مس ، آلومینیوم ، نقره ، طلا و … و در مقابل فلزات دارای آهن که در محیط آهن ربایی تحریک میشوند همانند آهن ، فولاد ، چدن و … فلزات Ferrous نامیده میشوند.
لازم به ذکر است با تشخیص جنس فلز مدفون در صورتیکه فلز از خانواده غیرآهنی باشد به احتمال بسیار زیاد هدف تاسیساتی مورد نظر نبوده است زیرا اغلب اهداف تاسیساتی همانند دریچه ها ، شیرخط های کنترلی ، درب منهول ها و مفصل های فلزی ، از فلزات خانواده آهن ساخته شده اند. فلزیاب های تاسیساتی شرکت فرآیند ارقام پرداز با نمونه برداری و اندازه گیری این پارامتر تفکیک فلزات خانواده آهنی از غیر آهنی Ferrous / Non-Ferrous را انجام می دهند.
برخی از دستگاه های فلزیاب غیر تاسیساتی رنج وسیعی از جنس فلزات را بصورت نمایش یک ID منحصربفرد تعیین می نماید به عنوان مثال یک پیچ فلزی با کد شناسه ی -4 نشان داده میشود. در سیستم های PI ارائه شده توسط این شرکت دستگاه های فلزیاب تاسیساتی که قابلیت تفکیک فلزات را دارند هنگام اندازه گیری و بالانس خاک مقداری بابت نمونه برداری از سیگنال دریافتی ثبت میشود مطابق با توضیحات ارائه شده در صورت کشف فلزات Ferrous آهنی ، سیگنال های بعدی به نسبت نزدیک شدن به هدف کاهش می یابد و بلعکس مقدار سیگنال اندازه گیری شده در نمونه برداری ها در مواجهه با فلزات خانواده غیرآهنی Non-Ferrous افزایش می یابند. با تعیین افزایش یا کاهش سیگنال به نسبت لحظه ی تنظیم اولیه جنسیت فلز مشخص می گردد. (تفکیک فلزات در کلیه دستگاه ها ی فلزیاب نسبی بوده ولیکن عملکرد قابل قبول و اعتمادی دارند)

یکی از مهمترین نکاتی که می بایست در زمان آشکارسازی رعایت شود اینست که همواره می باید کاربر در مد آشکارسازی کلیه فلزات جستجوی هدف را انجام دهد و پس از کشف هدف با استفاده از مد تفکیک نسبت به تشخیص جنس هدف اقدام نماید.
(همواره قدرت آشکارسازی دستگاه های فلزیاب در مد All-Metal بیشتر از مد Distinguish می باشد)
فلزیاب CASPI-II ، نسل جدید فلزیاب های تاسیساتی CASPI با استفاده از تکنولوژی نمونه برداری چندگانه Multi-Sampling این امکان را به کاربر می دهد تنها به آشکارسازی مشغول باشد و سیستم بطور همزمان و بدون تداخل نمونه برداری های تفکیک جنس هدف را نیز انجام می دهد و بطور همزمان بر روی صفحه نمایشگر خانواده ی جنس هدف را مشخص می کند.

10- تکنیک تعیین عمق اهدف مدفون در خاک

بطور کلی چهار الگوریتم شناخته شده جهت تخمین عمق هدف فلزی مدفون در خاک توسط فلزیاب ها القای میدان الکترومغناطیسی EMI (Electromagnetic Induction) وجود دارد:

1- Vertical gradient sensor configuration
2- Dual frequency approach
3- Dipole and quadrupoles receiver configurations
4- Coils of different size configurations

در سیستم های فلزیاب تاسیساتی از آنجا که ابعاد اهداف مورد جستجو استاندارد و تقریبا ثابت هستند یکی از مشخصات مهم جهت تخمین عمق هدف با توجه به سیگنال دریافتی وجود دارد لذا در صورت اطلاع و وارد نمودن اطلاعات مربوط به ابعاد هدف مورد جستجو سیستم های فلزیاب در صورت دارا بودن این قابلیت می توانند عمق هدف را تخمین بزنند.

10-1- روش تعیین عمق Look-Up Table :

در این روش اهداف فلزی با ابعاد مشخصی در کلیه ی حساسیت های دستگاه در فواصل مختلف قرارداده میشوند و سیگنال دریافتی قرائت شده و با استفاده از نرم افزارهای تخصصی رابطه تضعیف قدرت سیگنال به نسبت فاصله محاسبه میشود رابطه ی لگاریتمی حاصل شده با مقدار دهی اولیه ابعاد توسط کاربر دستگاه انتخاب و محاسبه میشود وعمق هدف نمایش داده میشود.

نمودار فوق جهت کویل های جستجوگر Mono-loop با قطر25 سانتیمتر می باشد.
لازم به ذکر است برای فواصل بیشتر از 40 سانتیمتر از مرکز کویل قدرت سیگنال بسیار نزدیک به رابطه ی 1/z⁶ محاسبه میشود.
– دو هدف با ابعاد تقریبی 10 سانتیمتر با دو شکل دایره و مربعی که هر دو در صنایع تاسیساتی بسیار متداول است در یک فاصله ثابت از مرکز کویل دو مقدار مختلف از قدرت سیگنال را در شرایط یکسان موجب میشوند لذا برخی از دستگاه ها به منظور دستیابی به حداکثر دقت در تعیین عمق امکان تعیین شکل هدف را نیز به کاربر می دهند که در این شرایط خطا بین 0 تا حداکثر 8 درصد از عمق دفن هدف می باشد.
– سیستم تعیین عمق دستگاه CASPI-II نیز بر اساس الگوریتم Look-up Table و اعمال پارامتر Target Shape بطور ترکیبی است و دارای حداکثر خطای کمتر از 10 درصد می باشد.
به منظور تعیین عمق هدف فلزی مدفون در خاک به ترتیب زیر عمل نمایید:
1- فلز مدفون در خاک را آشکارسازی نمایید و مرکز هدف را تعیین کنید.
2- اگر دستگاه شما مجهز به سیستم تخمین عمق می باشد کویل جستجوگر را در مرکز محل دفن هدف قراردهید.
3- در طول زمان محاسبه و اندازه گیری عمق از حرکت دادن کویل جستجوگر به طرفین و تغییر فاصله ی کویل از زمین اجتناب نمایید.
4- عمق نمایش داده شده فاصله تقریبی بین کویل جستجوگر تا سطح بالایی فلز مدفون می باشد.
5- قدرت نفوذ امواج الکترومغناطیسی در هوا و در زیر خاک متفاوت است لذا اندازه گیری هدف در هوا جهت صحت سنجی عملکرد در زیر خاک همواره اختلافی اندکی را نشان می دهد که این میزان به عنوان خطای دستگاه ها نمی باشد.

– همواره عمقی را که به تیم حفاری اعلام می نمایید به منظور رعایت اصول ایمنی می بایست کمتر از عمق اعلام شده ی دستگاه باشد.

11- تکنیک کشف شیرخط های مفقودی شبکه تاسیسات محدودیت ها و راهکارها

یکی از بزرگترین چالش ها کشف اهداف فلزی با ابعاد کوچک و متوسط در عمق بیش از 80 سانتیمتر در محیط های شهری می باشد با توجه به حجم و تنوع نخاله ها و تراکم انواع شبکه های تاسیساتی کشف شیرخط های مفقود شده در شبکه تاسیسات و کشف مفصل ها یکی از چالش های آشکارسازی می باشد.
آشکارسازی دریچه ها ، درب منهول های فلزی و حتی دریچه های کامپوزیت و غیرفلزی به دلیل رینگ فلزی دور دریچه همواره ساده تر می باشد زیرا در اکثر مواقع عمق دفن کمتر از 50 سانتیمتر داشته و ابعاد آنها از دیگر نخاله های موجود در خاک بزرگتر هستند. در مواقعی که دریچه ها و رینگ دور آنها وجود نداشته باشد و تنها شیر کنترلی شبکه در زیر خاک مدفون باشد می توانید به ترتیب زیر عمل نمایید.
– ترتیب آشکارسازی زیر در مورد کشف دریچه ها نیز قابل استفاده است ولی الزامی ندارد.
1- محدوده ی مورد جستجو را بر اساس نقشه های ازبیلت تاسیسات موجود مشخص نمایید.
2- در صورت در اختیار داشتن لوله یاب کابل یاب خط لوله ی مورد نظر خود را مشخص نمایید.
( لوله یاب کابل یاب خطوط فلزی Metal Pipe & Cable Locator جهت مسیریابی خطوط فلزی و GPR (Ground Penetrating Radar) یا AML (All Material Locator) جهت مسیریابی خطوط غیرفلزی شبکه تاسیسات)
3- دستگاه فلزیاب را در بالاترین سطح حساسیت تنظیم کنید و بر روی مسیر خط لوله ی مورد نظر خود حرکت کنید.
( با توجه به مشخص شدن مسیر لوله یا کابل ، تنها بر روی مسیر شبکه مورد نظر فلزیابی صورت میگیرد بدین ترتیب سیگنال های خطا ، نخاله های فلزی و احتمال خطا به شدت کاهش می یابند)
4- کلیه اهداف آشکار شده را علامت گذاری نمایید.
5- تکنیک های تشخیص ابعاد و تفکیک جنس هدف را انجام دهید و نقاطی که با هدف مورد نظر مغایرت دارند حذف کنید.
( فلزات غیرآهنی Non-Ferrous اغلب جزء فلزات استفاده شده در تاسیسات نیستند همچنین اهدافی که دارای ابعاد بسیار کوچک یا فرمی خارج فرم مد نظر مورد استفاده در تاسیسات هستند نیز به عنوان نخاله یا اهداف غیر تاسیساتی حذف میشوند)
6- همواره در نظر داشته باشید اگر در جستجوی هدفی در عمق 120 سانتیمتری هستید انتظار آلارم صوتی یا بارگراف نمایشی از قدرت سیگنال برگشتی هدف در آن عمق را داشته باشید.
( سیگنال های بسیار قوی و زودگذر اغلب حاصل از قطعات کوچک فلزی در عمق بسیار کم هستند)
فلزیاب های تاسیساتی تولیدی شرکت فرآیند ارقام پرداز با تکنولوژی القای پالس با برندهای CASPI-II, ORAMI-II بالاترین سطح عرضه و کاربرد در صنایع تاسیساتی کشور را دارد و صدها دستگاه فلزیاب تولیدی این شرکت به کشور ژاپن صادر شده است.
金属探知器 CASPIⅡ – 製品情報|フジテコム (fujitecom.co.jp)
فلزیاب تاسیساتی مگنتومتر مدل CASPI-MAG یکی از دقیق ترین و مجهزترین فلزیاب های فلزات آهنی در جهان می باشد که می توانید اطلاعات بیشتر از فلزیاب های تاسیساتی این شرکت را در لینک زیر مشاهده نمایید:
فلزیاب تاسیساتی – ارقام پرداز: کابل یاب، لوله یاب، فلزیاب، دستگاه ابزار دقیق الکترونیکی (fap-company.com)

با آرزوی مفید بودن اطلاعات این مقاله امیدواریم با یکدیگر گامی در سربلندی و آبادانی کشور عزیزمان ایران برداریم.

محتوای فنی ، آیکون ها ، تصاویر و کلیه حقوق مادی و معنوی این مقاله متعلق به شرکت دانش بنیان فرآیند ارقام پرداز می باشد و به منظور توسعه دانش و بهره مندی یکایک کارشناسان و متخصصین این حوزه از اطلاعات و تجربیات این شرکت استفاده از عکس ها و اطلاعات این مقاله بدون هیچگونه تغییر و با درج نام مقاله و نام شرکت دانش بنیان فرآیند ارقام پرداز بلامانع است.



 

دانلود نسخه PDF