مشارکت های اجتماعی

EN

فلزیاب تاسیساتی – دریچه یاب ها و شیرخط یاب های تاسیساتی‌ بخش 4

فلزیاب های تاسیساتی یکی از پر کاربردترین تجهیزات آشکارسازی زیرسطحی می باشند که در این مواقع می توانند با مرئی سازی محل دقیق این نقاط پر اهمیت شبکه تاسیساتی و امکان دسترسی به نقاط حساس آن را به حالت طبیعی اصلاح نمایند. در ادامه نکاتی که لازم است پیش از آشنایی با فلزیاب های تاسیساتی بدانید ارائه میشود:

فلزیاب تاسیساتی یا دریچه یاب و شیرخط یاب شبکه تاسیسات با تکنولوژی مگنتومتر یا گرادیومتر فلزیاب تخصصی فلزات خانواده فلزات آهنی می باشند.Ferrous Metal Detector CASPI-MAG
نقاط دسترسی به شبکه تاسیسات که به محفظه یا دریچه ای در سطح زمین ختم میشوند در بسیاری مواقع در زمان بازسازی و بهسازی معابر در زیرسطحی خاک و یا آسفالت مدفون میشوند. در بسیاری از مواقع شیرخط های کنترلی شبکه یا مفصل ها و نقاط کنترلی شبکه نیز دچاز چنین اتفاقی شده و از دسترس خارج میشوند. این شیرخط های کنترلی مفقودی و نامرئی شبکه در مواقع اضطراری و پراهمیت از دسترس خارج بوده و می توانند خسارات بسیاری را موجب شوند.

فلزیاب های تاسیساتی با تکنولوژی Magnetic Detector

یکی از دیگر روش های فلزیابی اهداف تاسیساتی استفاده از روش Magnetic detection است. در این روش که بر پایه اندازه گیری میدان مغناطیسی استوار است تنها فلزات خانواده آهنی Ferrous ، فلزاتی همچون آهن ، فولاد ، چدن و… قابل آشکارسازی می باشند.
سیستم های اندازه گیری بر اساس سنسورهای میدان مغناطیسی کاربردهای وسیعی در اندازه گیری های دو بعدی و سه بعدی در بسیاری حوزه ها همچون زمین شناسی ، نفت ، پزشکی ، نظامی و … دارند ولیکن با توجه به موضوع و هدف این مقالات تنها به کاربرد آشکارسازی اهداف فلزی آهنی مدفون این سیستم ها پرداخته شده است.

9- اصول عملکرد Magnetic Detector

دستگاه های فلزیاب اهداف فلزی Ferrous ، Magnetic Detector ها ، از سنسورهای اندازه گیری میدان مغناطیسی (Magnetic Field Sensor) استفاده می کنند. این سنسورها شدت میدان مغناطیسی زمین را با دقت بالا اندازه گیری می کنند که عموما سنسورهای مرسوم جهت این کاربری حساسیت های در حد میکرو تسلا µT دارند.خروجی سنسورهای مورد نظر با توجه به مدل و شرکت سازنده اغلب به صورت پالس یا ولتاژ می باشد و به ازای هر میزان شدت میدان مغناطیسی اندازه گیری شده خروجی سنسور تغییر می یابد.

با توجه به ساختار دو قطبی Bi-Polar میدان مغناطیسی خروجی این سنسورها نیز بر حسب قطب میدان مغناطیسی تغییر می یابد.
سیستم های تک سنسوره به منظور اندازه گیری و تهیه گراف از شدت میدان مغناطیسی استفاده میشوند و به دلیل خارج شدن سریع از تنظیم کاربرد متناسبی با آشکارسازی اهداف تاسیساتی در محیط های پر تراکم شهری و صنعتی ندارند.
بطورکلی با استفاده از دو سنسور اندازه گیری میدان مغناطیسی Magnetic Field Sensor سیستمی به نام Gradiometer طراحی میشود، در این سیستم دو سنسور دقیقا در یک راستا و در یک جهت قرار میگیرند در این شرایط فاکتورهای میدان در دیگر جهات در مقایسه با هم حذف میشوند و هر یک به نسبت فاصه اشان از زمین شدت میدان مغناطیسی زمین را اندازه گیری می کنند.
فاصله بین دو سنسور به فاصله هدفی که عموما تمایل به آشکارسازیش داریم دارد و به میزان مغناطیس هدف .تعیین فاصله ی بین دو سنسور معمولا با آزمایش و اندازه گیری بدست می آید به عنوان مثال اگر هدف در جستجوی یک هدف کوچک تا عمق 60 سانتیمتری خاک باشیم فاصله بین دو سنسور حدود 45 سانتیمتر باید تنظیم شود.
نحوه ساخت و قرارگیری سنسورها جهت بالانس و ایجاد حداقل Offset نیاز به دقت و فراهم سازی یه سازه ی مناسب و شرایط تنظیم الکترونیکی در زمان تولید دارد.
فلزیاب
لازم به ذکر است بهترین و دقیق ترین حالت نگهداری دستگاه های فلزیاب Magnetic Detector بصورت کاملا عمودیست همانطور که در اغلب کاربردهای باستان شناسی و نظامی با دقت بالا استفاده میشود.
اکر میزان شدت میدان مغناطیسی اندازه گیری شده توسط سنسور1 که به زمین نزدیکتر است را A در نظر بگیریم این مقدار با افزایش فاصله به نسبت معکوس با توان سه ی فاصله بین هدف تا سنسور رابطه دارد. بعنوان مثال اگر در فاصله ی یک متری سنسور دستگاه از هدفی مدفون قرار داشته باشد و مقدار 1 nT را اندازه گیری نماید همان سنسور اگر فاصله اش با هدف به 1.5 متر افزایش یابد مقدار اندازه گیری شده توسط سنسور ( 1 / D³ ) = 1/(1.5)³ = 1/3.375 ≈ 0.3 تا حد ممکن می بایست سنسور به سطح زمین نزدیک باشد.
این سیستم ها دارای معایب و محاسنی هستند. از جمله محاسن این دستگاه ها در عمق نفوذ بالا 2.5 تا 3 متر برای مصارف تاسیساتی می باشد و عدم حساسیت آنها به انواع فلزات غیر آهنی موجود در محیط ، همچنین این دستگاه ها می توانند فضای خالی موجود در خاک را نیز تشخیص دهند و در بسیاری از موارد این قابلیت می تواند کمک های بسیاری در آشکارسازی بخش هایی از شبکه تاسیسات ارائه نماید.
از جمله معایب این تکنولوژی همانند دیگر فلزیاب ها عکس العمل مشابه به یک جسم آهنی بسیار کوچک و در فاصله بسیار نزدیک به سنسور می باشد.
با توجه به قابلیت های تکنولوژی فوق این سیستم های بطور وسیعی جهت آشکارسازی دریچه ها ، منهول ها ، شیرهای کنترلی شبکه ، مفصل های فلزی کایل های برق ، … استفاده میشوند.
نحوه عملکرد دستگاه مطابق با مطالب ارائه شده اندازه گیری میدان مغناطیسی زمین و تشخیص تغییرات ایجاد شده در میدان مغناطیسی به دلیل حضورهدف فلزی (آهنی)
می باشد فلزات همچون آهن ، نیکل ، کبالت و … به این روش آشکارسازی میشوند.

10- تکنیک های آشکارسازی اهداف فلزی Magnetic Metal Detector

– نحوه استفاده و نحوه ی جاروب کردن زمین:

1- ابتدا دستگاه را روشن کنید و از میزان باتری دستگاه خود اطمینان حاصل کنید.
2- در صورت عدم وجود قابلیت تنظیم اتوماتیک بر روی دستگاه خود سطح حساسیت دستگاه را تنظیم نمایید.
3- اغلب دستگاه ها امکان نمایش پلاریته یا قطب مغناطیسی هدف نیز دارا می باشند که به صورت علامت های ” + ” و ” – ” نمایش داده میشود این مشخصه در تشخیص شکل هدف، Target Shape کمک میکند که در ادامه توضیح داده خواهد شد.
4- می توانید دسته ی دستگاه که محل قرارگیری سنسورهای سیستم می باشد را با زاویه 45 درجه به سمت زمین نگهداشته به آرامی به سمت چپ و راست زمین را جاروب نمی آیید، همواره می بایست با سرعت آرامی به سمت جلو حرکت نمایید.
لازم به یادآوریست همواره تلاش کنید فاصله انتهای دستگاه که به زمین در نزدیکترین فاصله قرار دارد فاصله ی ثابتی از سطح زمین داشته باشد.
5- هنگامیکه دستگاه به هدفی از جنس Ferrous نزدیک میشود بصورت آلارم صوتی یا بارگراف یا عددی بسته به مدل و شرکت تولید کننده و یا هر سه دوری و نزدیکی به هدف مشخص می گردد.
6- به منظور نقطه یابی دقیق محل دفن هدف Pinpointing بخش لوله ی مربوط به سنسورها یا دستگاه را کاملا عمود به سمت خاک نگهدارید و با حرکت دادن از چپ به راست یا بلعکس در چند جهت مرکز هدف را علامت گذاری نمایید.
7- به منظور دستیابی به بهترین شرایط برای تعیین محل دقیق هدف همواره حساسیت دستگاه را طوری تنظیم نمایید که آلارم های صوتی یا نمایشی از قدرت سیگنال حدود 50 درصد باشد و از اشباع شدن دستگاه در مواجهه با هدف اجتناب نمایید.
فلزیاب تاسیساتی
به منظور تشخیص حدودی از شکل و فرم جسم آهنی مدفون در خاک این تکنولوژی امکان تعیین پلاریته یا قطب مغناطیسی هدف را دارد. هر هدف Ferrous آهنی موجود در زمین به دلیل قرار گرفتن در حوزه ی میدان مغناطیسی زمین خود دارای قطب های مثبت و منفی میشود و همواره یک سمت هر جسم آهنی قطب مثبت و سمت دیگر قطب منفی خواهد بود پارامترهای متعدد وجود دارد که تعیین کننده نوع قطب هر سمت جسم آهنی می باشد که خارج از مباحث این مقالات می باشد.
همواره در اجرای پروژه های آشکارسازی پس از تعیین موقعیت دفن یک هدف مدفون از چند جهت آشکارسازی را انجام دهید، اهدافی که دارای ابعاد کوچک باشند قطب آنها بطور واضح مشخص نمیشود مثبت یا گاهی منفی هستند ولیکن همواره دقیقا در مرکز هدف سیگنال آلارم های دستگاه به حداکثر خود خواهند رسید.
فلزیاب تاسیساتیدر مواقعی که هدف آهنی مدفون دارای میدان مغناطیسی قوی باشد بجز ماکزیمم آلارم های دستگاه در طرفین هدف سیگنال دیگری نیز دریافت میشود که به مراتب کوچکتر از سیگنال روی مرکز هدف است که اصطلاحا به آنها Ghost Peak یا شبح سیگنال گفته میشود.
در مقابل اهدافی که ابعاد بزرگ و پهنای بیشتری بر روی زمین هستند (منهول) هر لبه آن دارای آلارم بوده و با نمایش قطب های مختلف برای هر سمت بطور مشخص روبرو هستیم و در مرکز هدف سیگنال دستگاه حداقل یا صفر است.
به منظور جلوگیری از خطا در آشکارسازی اهداف بزرگ با دو هدف کوچک لطفا به پلاریته نمایش داده شده دقت نموده و از چند جهت محل دفن هدف را جاروب نمایید.
فلزیاب تاسیساتی
در نمونه های نمایشی فوق اهداف مدفون تاسیساتی و نوع آشکارسازی و قطب های آن ارائه شد که مستقل از نوع دستگاه و سازنده آن می باشد و در تمامی سیستم های مدرن Magnetic Metal Detector ها بطور مشابه عمل می نمایند.
شرکت فرآیند ارقام پرداز این دسته فلزیاب های تاسیساتی با تکنولوژی Magnetic Metal Detection را نیز با دقت و مشخصات منحصربفرد طراحی و تولید نموده است که در بازار تاسیسات و صنعت در دسترس می باشد.
در فصل اول تا سوم به بررسی فلزیاب های تاسیساتی با تکنولوژی PI و در بخش چهارم سیستم های فلزیابی تاسیساتی با تکنولوژی Magnetic Detector پرداخته شد و نکات لازم حاصل از دانش طراحی و تولید و تجربه اجرای پروژه های متعدد آشکارسازی ارائه گردید.
در انتهای این فصل امیدوارم با مطالعه ی اطلاعات ارائه شده در این مقالات در اجرای سریع تر ، دقیق تر ، ایمن تر و با خطای کمتر پروژه های آشکارسازی شما خواننده گرامی کمکی ارائه شده باشد.
فلزیاب های تاسیساتی تولیدی شرکت فرآیند ارقام پرداز با تکنولوژی القای پالس با برندهای CASPI-II, ORAMI-II بالاترین سطح عرضه و کاربرد در صنایع تاسیساتی کشور را دارد و صدها دستگاه فلزیاب تولیدی این شرکت به کشور ژاپن صادر شده است.
金属探知器 CASPIⅡ – 製品情報|フジテコム (fujitecom.co.jp)
فلزیاب تاسیساتی مگنتومتر مدل CASPI-MAG یکی از دقیق ترین و مجهزترین فلزیاب های فلزات آهنی در جهان می باشد که می توانید اطلاعات بیشتر از فلزیاب های تاسیساتی این شرکت را در لینک زیر مشاهده نمایید:
فلزیاب تاسیساتی – ارقام پرداز: کابل یاب، لوله یاب، فلزیاب، دستگاه ابزار دقیق الکترونیکی (fap-company.com)

با آرزوی مفید بودن اطلاعات این مقاله امیدواریم با یکدیگر گامی در سربلندی و آبادانی کشور عزیزمان ایران برداریم.

محتوای فنی ، آیکون ها ، تصاویر و کلیه حقوق مادی و معنوی این مقاله متعلق به شرکت دانش بنیان فرآیند ارقام پرداز می باشد و به منظور توسعه دانش و بهره مندی یکایک کارشناسان و متخصصین این حوزه از اطلاعات و تجربیات این شرکت استفاده از عکس ها و اطلاعات این مقاله بدون هیچگونه تغییر و با درج نام مقاله و نام شرکت دانش بنیان فرآیند ارقام پرداز بلامانع است.



 

دانلود نسخه PDF