مشارکت های اجتماعی

EN

تاریخچه ی لوله کشی و تاسیسات

همواره تاریخ، وقایع و چگونگی شکل گیری یک تمدن یا یک صنعت برای انسان ها جذاب بوده است. در این مقاله برگی کوتاه از تاریخ صنعت تاسیسات و لوله کشی در جهان را ارئه می کنیم امیدواریم این مطلب برای فعالان صنعت تاسیسات ، کاهش هدر رفت آب ، متخصصین نشت یاب و نشت یابی آب جالب باشد.

مروری کوتاه بر تاریخچه ی فعالیت تاسیساتی و لوله کشی انسان در تاریخ

واحد تحقیقات و توسعه فن آوری (واحد فن آوری های آکوستیک)
شرکت دانش بنیان فرآیند ارقام پرداز

.Farayand Argham Pardaz Ltd. Co

Manufacturer of Underground Detection and Utility Instrument

 

 

 

در 2500 سال پیش از میلاد مصریان باستان با زهکشی و کانال سازی آب آشنا بودند و این موضوع در خاکسپاری پادشاهان و مراسم های مذهبی ۀنهل دیده میشود.

 

 

 

در سال 1760 سال پیش از میلاد پادشاه حمورابی بابل شخصا به والیان استان ها راهنمایی میکرد تا کانال های انتقال آب را بطور مداوم حفر و لایروبی کنند و هرگز از این کار غافل نشوند.

 

 

 

 

کاخ Minoan متعلق به Knossos در جزیره کرت در سال 1700 پیش از مسیح دارای چهار سیستم جمع آوری جداگانه با امکان تخلیه در یک سیستم فاصلاب بزرگ سمگی بوده است.

 

 

 

 

 

اولین فاضلاب شهر رم در سال 800 پیش از میلاد با نام Cloaca Maxima ساخته شد.

 

 

 

در سال 705 پیش از میلاد پادشاه آشور Sennacherib یک کانال 10 مایلی در سه سطح شامل 18 مسیر آب شیرین از کوه ؛ دو سد و انحراف آب و یک زنجیره کانال لیجاد می کند.

قنات ها که آب حمام های رومیان را تامین می کردند در 312 سال پیش از میلاد ساخته شدند. (این تاریخ بسیار نزدیک به تاریخ پیدایش و ساخت قنات ها در سرزمین ایرانیان باستان است شاید بعد از پارسیان و از دانش ایرانیان استفاده شده باشد یا بالعکس) شهر رم در این تاریخ 11 حمام عمومی 1322 چشمه و مخزن عمومی و 856 خمام خصوصی داشته است.

 

 

 

 

 

فردی به نام John Harrington در قرن چهارم بعد از میلاد در سال 1596 میلادی برای نخستین بار محفظه ای مشابه کاسه توالت فرنگی جهت تخلیه فاصلاب در جزیره کرت اختراع کرد.

 

 

 

فردی به نام JF Brondel در سال 1738 شیری مشابه فلاش تانک توالت را معرفی می کند

 

 

 

 

در سال 1775 فرد انگلیسی دیگر به نام Alexander Cumming پیشرانه توالت را که تا امروز استفاده میشود را ثبت می کند.

 

 

 

در سال 1778 Joseph Bramah نسخه پیشرفته شیرهای لولایی اختراع Cumming را ثبت کرد. و جالب است بدانید در سال 1829 هتل Tremont بوستون اولین هتلی بوده که دارای لوله کشی داخلی بوده که توسط Isaiah Rogers طراحی و ساختع شده بود.

در سال 1848 انگلستان قانون ملی بهداشت عمومی را تصویب کرد که موجب ایجاد یک کد لوله کشی مدل جهت پیروی همه میشد و

 

 

در سال 1857 اولین دستمال توالت بسته بندی شده توسط Joseph Gayetty آمریکایی اختراع شد و کاغذ بهداشتی Gayetty نامیده شد. در سال 1858 George Jennings دستشویی عمومی را فراگیر و محبوب می کند و در سال 1870 Thomas Twyford نسخه بهبود یافته Bramah را ارائه می دهد که فاقد قطعات فلزی بوده و طراحی انقلابی توالت یکپارچه را به خود اختصاص می دهد.

 

 

 

با توجه به تاریخچه ی لوله کشی و تاسیسات آب و فاضلاب در زندگی بشر حتی در کشورها و سرزمین های پر آب و با توجه به تاریخ این دانش و حرفه در سرزمین پارس و ایران عزیزمان برای کلیه فعالان صنعت آب و فاضلاب کشور و پیشگامان تخصص کاهش هدررفت آب و آب بدون درآمد و نشت یابی تاسیسات آب آرزوی موفقیت داریم.

 

با آرزوی مفید بودن اطلاعات این مقاله امیدواریم با یکدیگر گامی در سربلندی و آبادانی کشور عزیزمان ایران برداریم.

محتوای فنی ، آیکون ها ، تصاویر و کلیه حقوق مادی و معنوی این مقاله متعلق به شرکت دانش بنیان فرآیند ارقام پرداز می باشد و به منظور توسعه دانش و بهره مندی یکایک کارشناسان و متخصصین این حوزه از اطلاعات و تجربیات این شرکت استفاده از عکس ها و اطلاعات این مقاله بدون هیچگونه تغییر و با درج نام مقاله و نام شرکت دانش بنیان فرآیند ارقام پرداز بلامانع است.